2014(e)ko otsailaren 18(a), asteartea

FROEBEL



SARRERA
Pedagogia berri bat sortzen ari zen Alemanian, infanteen eskolak porrot egiten zuten bitartean.
Froebelen “haurren lorategia” ( kindergarten) berriz, bi arrazoi esanguratsuengatik arrakasta izan zuen:
·         Haurrentzako egokia zen gune bat zela pentsatu zen eta ez eskola moduan.
Hezkuntza familiarraren osagaia kontsideratzen zen, ez ordezkoa.

BIOGRAFIA

Augusto Guillermo Federico Froebel zuen izena eta Oberweissbach izeneko herri batean jaio zen 1782ko apirilaren 21ean.





Bere aita herriko artzaia zen eta ama osasuneko arazoak direla eta Froebel 9 hilabete besterik ez zituenean hil egin zen. Gertakera hau Froebel-en bizitzan eragina izango du.
1792an Standt-llm hirira doa bizitzera bere osabarekin, etxean bizi zuen egoera jasan ezin zuelako eta 15 urterekin bazo-zaintzaileko ikaslea bihurtuko da. Bi urtez bere naturarekiko jakinmina handituz joaten da baina 1799an Jena-ko unibertsitatean sartzen da matemática eta botakina ikastera. Bertan arazo ekonomiko batzuk biziko ditu eta horren ondorion gartzelan pasako ditu 9 aste.

Beranduago magisteritza arloa interesa pizten du bere bizitzan eta 1805.urtean Francort del Meno bigarren hezkuntzako eskolan Pestalozziren ideai pedagogikoak ezagutzen ditu. Aurrerago, berarekin lan egiteko aukera izan zuen Suizan eta bertan bere teoria pedagogikoa garatzen hasiko da. 1806.urtetik aurrera Froebel herri horretako familia ezagun baten semeen irakaslea izan zen eta 1808 eta 1810. urte bitarteetan Pestalozzi-ren institutoa bizi izan zen Yverdon-les-Bains herrian, Suitzan. Hurrengo urtean, hau Alemaniara itzuli egiten da eta Gotinga eta Berlineko irakaslea bihurtzen da titulazio ofizialik izan gabe.

1816. urtean “Instituto Aleman de Educacion General” sortzen du, baina honek berehalako gainbera izan zuen. Hurrengo urteetan, hainbat liburuxka argitalatzen ditu eta 1826an bere lehenengo lan literarioa aurkezten du “Menschenerziehung” izenekoa (La educación del hombre).

1831 eta 1836 urte tartean Suitzan bizi izan zen eta lehenengo urte horretan Hezkuntzako Insititutoa sortzen du Wartensee-n eta 1833an bertara bizitzera joan zen Burgdorf-eko umezurtegia bideratzeko zuzendari bezala. Beranduago Alemaniara itzultzen da eta bertan haur hezkuntzako heziketara dedikatuko da eta bere lana haurren jokura zuzenduko da horregatik 1837an “la educación de los niños en el juego y el instituto de actividades para parvulos” fundatzen du Bad Blankenburg-en.





Urte batzuk aurrerago, sortutako irakaskuntako sistemari kindergarten edo jardin de infancia bezala izendatzen du.

Froebel-en eginkizun garrantzitsuenetako bat umearen aktibitatea bere ikaskuntzako prozesu kognitiboan aztertzea izan zen. Bertan “trabajo libre” kontzeptu pedagogikoa sartu zuen eta jokua ikasteko era bat bezala ezarri zuen. Horregatik bere jardin de infancia izeneko instituzioan hainbat ekintza burutzen ziren: abestu, dantzatu, eraikina egiteko jolasak… Jolasa hezitzeko tresnarik aproposena zela esaten zuelako.

Guillermo 1852. urtean hil egin zen, hain zuzen, ekainaren 21ean Mariental-en. Gaur egun bere hilobia Schweinako hilerrian aurkitu dezakegu.


PEDAGOGIA

Zertan oinarritu?

Froebelen aburuz gizakion hezkuntza ideala haurtzaroan hasi ohi dena da.
Ildo honetik abiatuz, jolasa kontsideratu zuen baliabiderik egokiena, haurrak kulturan, gizartean, sormenaren munduan sartzeko eta gizarteratzeko ere.
Ez zuen ahaztu naturarekiko harremana azpimarratzea, askatasuna eta maitasunezko ingurru batean.
Froebelen Pedagogiak defendatzen du hezkuntzak gizakiok gure burua ezagutzen lagundu behar duela, bakean bizi behar garela eta are gehiago, Jainkoarekiko bateratzea izan behar dugula. Hortaz, guzti honi hezkuntza integrala deitu zion. ( Guzti honetan oinarritu zen, garai hartako espíritu fededuna zela eta).
Eratutako “haurren lorategietara” bueltatuz bere helburua zen, toki hori etxe zabaltze edota hedapen bat izatea alegia. Honekin batera, garrantzi handia eman zion familiari. Gurasoei buruz aipatu zuen haurren eredu eta irudi nagusiena haiek zirela eta batez ere iraunkorrena haien bizitzetan.
Hortaz, esan nahi du haurren lehendabiziko esperientziak familiaren barne ematen direla.
Froebelek askatasuna kontuan hartzen zuen hezkuntza batean sinesten zuen, non tolerantzia, aniztasuna eta malgutasuna ematen zen.
“ Hezitzaileek ikastearen osotasuna errespetatu behar du beti” aipatu zuen. Bere betebeharra ikaskea bideratzea da, ez mugatzea.
Azpimarratu zuen beste puntu nagusi bat argitasuna izango litzatekeela. Haurrei inguratzen dion guztia argia eta zehatza izan behar du ( modu honetara ulerrarazi behar zaizkio gauzak).
Honetaz gain, haurren jarduerari buruz hausnartu zuen. Jarduera hauek naturalak izan behar dira, ez mekanikoak.  (Zeinetan haurrek haien burua eskaini behar duten).
Gainera, jarduerak beti atseginak izan beharko lirateke eta nagusiena jolasa litzateke. Aparte, haurren esku utzitako gauzak egin beharko dituzte.
Froebelen oinarri Pedagogikoei bukaera emateko, lana eta jolasaren bitartez, honako hezkuntza emaitza sortuko da:
Jende aktibo eta erantzunkizuna hartuko duen jendea hain zuzen ere.
 
Haurren interes pertsonalak, automotibazioa eta askatasuna dira hezkuntzaren zutabe nagusienetarikoak. Dena den, haurra prest eta eroso sentitu behar da hauek gauzatzeko.
Jolasa, kalitatezko materialekin harremanatzen ditu ere. Froebelek “opariak” deitu zituen material hezigarri eta ludiko batzuei, zeinekin haurrek imaginazioa eta ikasketak gara zezaketen.
Autonomia jolasaren bidez lortzea, haurraren garapen integralerako oinarria izan daiteke.
Jolasa azpimarratu zuen ere metodologia didaktiko bezala.
Ikasteko sistema bat eratu zuen jolas sinple batzuen bitartez “opari edo dones” deiturikoak.
Material hezigarri eta kalitatezkoak izateaz gain, haurrak guztiz errespetatzen dituela defendatu zuen.
Froebelentzako material hauen bitartez haurrek unibertsoaren unitatea experimentatu zezaketen eta barruko eta kanpoko gauzen arteko harremana ezagutu.
Bestalde, bost serie ezberdin planteatu zituen:
  • Joku gimnastikoak abestien laguntzaz.
  • Landare eta animalien lanketa jorratzeko.
  • Ipuin, poesía, hitz egitz egiteari garrantzi handia eman zion.
  • Ateraldiak azpimarratu zituen.
  • Jolasa eta lana landu “opari edo donen” bitartez.




GAUR EGUNGO EKARPENAK

Froebelek sortutako materialak gaur egungo eskoletan ere badira. Eta bere planteamendua Europa osoan eragina izan du.
Haur eskoletan gauzatzen diren ekintza ugari horretan oinarrituak daude:
Haurrarengan sinesten da, autonomikoki gaitasuna garatzeko dituen ahalmenetan.

BIBLIOGRAFIA

-Liburutegiko Froebel-i buruzko liburua

WEBGRAFIA



iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina