SARRERA
Pedagogia
berri bat sortzen ari zen Alemanian, infanteen eskolak porrot egiten zuten
bitartean.
Froebelen
“haurren lorategia” ( kindergarten) berriz, bi arrazoi esanguratsuengatik
arrakasta izan zuen:
·
Haurrentzako
egokia zen gune bat zela pentsatu zen eta ez eskola moduan.
Hezkuntza familiarraren osagaia kontsideratzen zen, ez ordezkoa.
BIOGRAFIA
Augusto Guillermo Federico Froebel zuen
izena eta Oberweissbach izeneko herri batean jaio zen 1782ko apirilaren 21ean.
Bere aita herriko artzaia zen eta ama
osasuneko arazoak direla eta Froebel 9 hilabete besterik ez zituenean hil egin
zen. Gertakera hau Froebel-en bizitzan eragina izango du.
1792an Standt-llm hirira doa bizitzera
bere osabarekin, etxean bizi zuen egoera jasan ezin zuelako eta 15 urterekin
bazo-zaintzaileko ikaslea bihurtuko da. Bi urtez bere naturarekiko jakinmina
handituz joaten da baina 1799an Jena-ko unibertsitatean sartzen da matemática
eta botakina ikastera. Bertan arazo ekonomiko batzuk biziko ditu eta horren
ondorion gartzelan pasako ditu 9 aste.
Beranduago magisteritza arloa interesa
pizten du bere bizitzan eta 1805.urtean Francort del Meno bigarren hezkuntzako
eskolan Pestalozziren ideai pedagogikoak ezagutzen ditu. Aurrerago, berarekin
lan egiteko aukera izan zuen Suizan eta bertan bere teoria pedagogikoa garatzen
hasiko da. 1806.urtetik aurrera Froebel herri horretako familia ezagun baten
semeen irakaslea izan zen eta 1808 eta 1810. urte bitarteetan Pestalozzi-ren
institutoa bizi izan zen Yverdon-les-Bains herrian, Suitzan. Hurrengo urtean,
hau Alemaniara itzuli egiten da eta Gotinga eta Berlineko irakaslea bihurtzen
da titulazio ofizialik izan gabe.
1816. urtean “Instituto Aleman de
Educacion General” sortzen du, baina honek berehalako gainbera izan zuen.
Hurrengo urteetan, hainbat liburuxka argitalatzen ditu eta 1826an bere
lehenengo lan literarioa aurkezten du “Menschenerziehung” izenekoa (La
educación del hombre).
1831 eta 1836 urte tartean Suitzan bizi
izan zen eta lehenengo urte horretan Hezkuntzako Insititutoa sortzen du
Wartensee-n eta 1833an bertara bizitzera joan zen Burgdorf-eko umezurtegia
bideratzeko zuzendari bezala. Beranduago Alemaniara itzultzen da eta bertan
haur hezkuntzako heziketara dedikatuko da eta bere lana haurren jokura
zuzenduko da horregatik 1837an “la educación de los niños en el juego y el
instituto de actividades para parvulos” fundatzen du Bad Blankenburg-en.
Urte batzuk aurrerago, sortutako
irakaskuntako sistemari kindergarten edo jardin de infancia bezala izendatzen
du.
Froebel-en eginkizun
garrantzitsuenetako bat umearen aktibitatea bere ikaskuntzako prozesu
kognitiboan aztertzea izan zen. Bertan “trabajo libre” kontzeptu pedagogikoa
sartu zuen eta jokua ikasteko era bat bezala ezarri zuen. Horregatik bere
jardin de infancia izeneko instituzioan hainbat ekintza burutzen ziren: abestu,
dantzatu, eraikina egiteko jolasak… Jolasa hezitzeko tresnarik aproposena zela
esaten zuelako.
Guillermo
1852. urtean hil egin zen, hain zuzen, ekainaren 21ean Mariental-en. Gaur egun
bere hilobia Schweinako hilerrian aurkitu dezakegu.
PEDAGOGIA
Zertan oinarritu?
Ildo
honetik abiatuz, jolasa kontsideratu zuen baliabiderik egokiena, haurrak
kulturan, gizartean, sormenaren munduan sartzeko eta gizarteratzeko ere.
Ez zuen
ahaztu naturarekiko harremana azpimarratzea, askatasuna eta maitasunezko
ingurru batean.
Froebelen
Pedagogiak defendatzen du hezkuntzak gizakiok gure burua ezagutzen lagundu
behar duela, bakean bizi behar garela eta are gehiago, Jainkoarekiko bateratzea
izan behar dugula. Hortaz, guzti honi hezkuntza integrala deitu zion. ( Guzti
honetan oinarritu zen, garai hartako espíritu fededuna zela eta).
Eratutako
“haurren lorategietara” bueltatuz bere helburua zen, toki hori etxe zabaltze
edota hedapen bat izatea alegia. Honekin batera, garrantzi handia eman zion
familiari. Gurasoei buruz aipatu zuen haurren eredu eta irudi nagusiena haiek
zirela eta batez ere iraunkorrena haien bizitzetan.
Hortaz,
esan nahi du haurren lehendabiziko esperientziak familiaren barne ematen
direla.
Froebelek
askatasuna kontuan hartzen zuen hezkuntza batean sinesten zuen, non
tolerantzia, aniztasuna eta malgutasuna ematen zen.
“ Hezitzaileek
ikastearen osotasuna errespetatu behar du beti” aipatu zuen. Bere betebeharra
ikaskea bideratzea da, ez mugatzea.
Azpimarratu
zuen beste puntu nagusi bat argitasuna izango litzatekeela. Haurrei inguratzen
dion guztia argia eta zehatza izan behar du ( modu honetara ulerrarazi behar
zaizkio gauzak).
Honetaz
gain, haurren jarduerari buruz hausnartu zuen. Jarduera hauek naturalak izan
behar dira, ez mekanikoak. (Zeinetan haurrek haien burua eskaini behar duten).
Gainera,
jarduerak beti atseginak izan beharko lirateke eta nagusiena jolasa litzateke.
Aparte, haurren esku utzitako gauzak egin beharko dituzte.
Froebelen
oinarri Pedagogikoei bukaera emateko, lana eta jolasaren bitartez, honako
hezkuntza emaitza sortuko da:
Jende
aktibo eta erantzunkizuna hartuko duen jendea hain zuzen ere.
Haurren
interes pertsonalak, automotibazioa eta askatasuna dira hezkuntzaren
zutabe nagusienetarikoak. Dena den, haurra prest eta eroso sentitu
behar da hauek gauzatzeko.
Jolasa, kalitatezko materialekin
harremanatzen ditu ere. Froebelek “opariak” deitu zituen material
hezigarri eta ludiko batzuei, zeinekin haurrek imaginazioa eta
ikasketak gara zezaketen.
Autonomia jolasaren bidez lortzea,
haurraren garapen integralerako oinarria izan daiteke.
Jolasa azpimarratu zuen ere metodologia
didaktiko bezala.
Ikasteko sistema bat eratu zuen jolas
sinple batzuen bitartez “opari edo dones” deiturikoak.
Material hezigarri eta kalitatezkoak
izateaz gain, haurrak guztiz errespetatzen dituela defendatu zuen.
Froebelentzako material hauen bitartez
haurrek unibertsoaren unitatea experimentatu zezaketen eta barruko
eta kanpoko gauzen arteko harremana ezagutu.
Bestalde,
bost serie ezberdin planteatu zituen:
- Joku gimnastikoak abestien laguntzaz.
- Landare eta animalien lanketa jorratzeko.
- Ipuin, poesía, hitz egitz egiteari garrantzi handia eman zion.
- Ateraldiak azpimarratu zituen.
- Jolasa eta lana landu “opari edo donen” bitartez.
GAUR EGUNGO EKARPENAK
Froebelek sortutako materialak gaur
egungo eskoletan ere badira. Eta bere planteamendua Europa osoan eragina izan
du.
Haur eskoletan gauzatzen diren
ekintza ugari horretan oinarrituak daude:
Haurrarengan sinesten da, autonomikoki gaitasuna garatzeko dituen ahalmenetan.
BIBLIOGRAFIA
-Liburutegiko Froebel-i buruzko liburua
WEBGRAFIA
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina